Joga

Čo je joga?

Joga je jeden zo šiestich systémov indickej filozofie. Poznanie bolo odovzdávané ústne z generácie na generáciu.  V čase medzi piatym a druhým storočím p.n.l. Patandžali spísal toto poznanie vo svojom diele Joga Darshana  známom tiež ako Patandžaliho joga sútry, ktoré sa stalo základným dielom jogy.

Koreň slova „joga“ v sanskrte „yuj“ znamená jednotu. V duchovnej rovine to znamená zjednotenie individuálnej duše s dušou univerza. Pre súčasného človeka  to znamená jednotu fyzického, fyziologického, mentálneho, emocionálneho a intelektuálneho tela.

 Patandžaliho dielo  obsahuje 196 sútier alebo aforizmov, ktoré sa zaoberajú všetkými aspektami života. Pravidlami správania sa počnúc a videním seba samého v pravom svetle končiac. Osem stupňov jogy (aštanga) tvoria: jama, nijama, asana, pranajama, pratjahara, dharana, dhjana a samadhi. Jama a nijama sú morálne a sociálne pravidlá správania sa, asany sú pozície fyzického tela vykonávané s úplnou prítomnosťou mysle, pozornosti a inteligencie, pranajama usmerňovanie a zádrže dychu, pratjahara relaxácia zmyslových orgánov a ich nasmerovanie do vnútra, dharana – koncentrácia, dhjana – meditácia a samadhi – najvyšší stav sebarealizácie.

Prvé štyri stupne sú považované za tzv. vonkajšie hľadanie alebo štúdium, ktoré je možné vyučovať. Ďalšie dva stupne pratjahara a dharana sú vnútorným hľadaním  založeným na vlastnej skúsenosti. Tieto dva stupne nie je možné vyučovať, možno ich iba zažiť. Dhjana a samadhi sa týkajú hlbokého vnútorného hľadania cez ktoré možno dosiahnuť najvyššie stavy sebarealizácie, kedy sa subjekt s objektom stávajú jedným.

p

„Spirituálna joga pracuje s intelektom srdca aj intelektom hlavy.“ (B.K.S. Iyengar)

Joga podľa Iyengara

Bez bariér

Iyengarova joga je určená všetkým vekovým kategóriám bez ohľadu na pohlavie, geografické, jazykové či sociálne bariéry.

Asany

Veľký dôraz sa kladie na praktizovanie asan v stoji.

Symetria, prevedenie

Pre všetky asany v stoji, v sede, rotačné, obrátené, predklonové i záklonové je charakteristická precíznosť prevedenia a symetria.

Pomôcky

Za účelom správneho prevedenia asany sa používajú pomôcky ako drevené bloky, laná, pásy, stoličky …

Pomoc

Pomôcky pomáhajú starším a postihnutým ľuďom, ľuďom po úrazoch zaujať klasické pozície a pocítiť ich účinok.
Základné rozdelenie asan:

  1. Asany  v stoji, ktoré naťahujú a posilňujú dolné končatiny, chrbát, uvoľňujú boky,  krk a ramená. Budujú silu a vytrvalosť. Upravujú trávenie a vyprázdňovanie, zlepšujú krvný obeh a učia správnemu dýchaniu. Učia správnym pohybovým návykom. Prebúdzajú množstvo energie a osviežujú.
  2. Obrátené asany – regenerujú celý organizmus, odstraňujú únavu nôh, zabezpečujú prísun čerstvej okysličenej krvi do hlavy a hornej polovice tela, udržiavajú hormonálnu rovnováhu, zlepšujú krvný obeh a posilňujú pľúca. Ukľudňujú nervový systém.
  3. Asany v sede a predklonové asany, ktoré posilňujú chrbát a majú ukľudňujúci účinok. Odstraňujú únavu, osviežujú myseľ a ukľudňujú nervový systém, pomáhajú pri problémoch s nespavosťou. Prevádzané energicky osviežujú celé telo  a natiahnutím výborne uvolňujú chrbticu.
  4. Záklonové cvičenia, ktoré rozširujú hrudník, spevňujú horné končatiny, uvoľňujú stuhnutosť ramenných kĺbov, celá chrbtica sa stáva pružnejšou. Dodávajú energiu a odvahu, pomáhajú odstraňovať depresie.
  5. Rotačné asany, ktoré sú veľmi účinné pri uvoľňovaní stuhnutého chrbta,  krku a ramien. Chrbtica sa stáva  pružnejšou a boky pohyblivejšími. Pri vytáčaní trupu sa aktivujú vnútorné orgány, to zlepšuje trávenie a odstraňuje napr. ochabnutosť čriev.

„Joga je zrkadlom, v ktorom sa vidíme zvnútra.“ (B.K.S. Iyengar)

Rokov praxe

Spokojných klientov

Ponúkaných kurzov

Výnimočné štúdio

Pridajte sa k nám …

Zaujíma Vás náš harmonogram lekcií? Alebo máte akékoľvek ďalšie otázky?

Kontaktujte nás